Er udsendelse af spørgeskemaer og markedsundersøgelse omfattet af spamforbuddet?

Tips og råd

Jesper Holst Jesper Holst

Jesper Holst Partner

3 minutters læsetid

Er markedsundersøgelser omfattet af spamforbuddet? Mens nogle e-mails er tilladte, kræver direkte markedsføring forudgående samtykke. Dyk ned i Forbrugerombudsmandens retningslinjer her.

I en verden, hvor den digitale kommunikation er blevet allestedsnærværende, er mange af os blevet bekendt med begrebet ‘spam’. Men hvad betyder det egentligt i forhold til markedsundersøgelser og udsendelse af spørgeskemaer? Skal virksomhederne være bekymrede over at overtræde loven, når de ønsker feedback fra deres kunder? Her dykker vi ned i Forbrugerombudsmandens udtalelse for at få klarhed over dette.

Tilmelding til events og e-mail-adresser

Et almindeligt spørgsmål, der dukker op, er, hvad man kan gøre med e-mail-adresser indsamlet under tilmelding til events. Må en virksomhed sende spørgeskemaer til disse adresser flere måneder efter selve eventet?

Forbrugerombudsmanden klargør: “Mails og sms’er med et link til markedsundersøgelser, kundetilfredshedsanalyser eller lignende er som udgangspunkt ikke omfattet af spamforbuddet.” Dette indikerer, at det er tilladt at sende disse henvendelser uden forudgående samtykke fra modtagerne, så længe henvendelsen ikke har til formål at “brande” eller reklamere for en virksomhed eller dens produkter.
Kilde: https://www.forbrugerombudsmanden.dk/alle-emner/uanmodede-henvendelser/uanmodede-elektroniske-henvendelser-spam/ (Punkt 8. under FAQ’en)

Overvejelser om e-mail-eksport og -import

Hvis du som virksomhed overvejer at eksportere en gæsts e-mailadresse for derefter at importere den til et andet system, hvor du sender spørgeskemaer fra, er vores klare opfattelse baseret på Forbrugerombudsmandens retningslinjer, at dette er tilladt. Det essentielle er, at spørgeskemaet skal være relevant og knyttet til det specifikke event, som modtageren tidligere har deltaget i, og at det ikke tjener formålet at øge kendskabet til virksomheden eller forsøge at sælge noget. Det er f.eks. ikke tilladt at prøve at sælge billetter til andre events eller produkter via disse mails.

Må jeg sende reklamer og direkte markedsføring uden direkte samtykke?

Mens mange virksomheder ser den direkte e-mail markedsføring som en effektiv måde at nå deres målgruppe på, er der vigtige regler at huske på. Ifølge Forbrugerombudsmandens retningslinjer er det ikke tilladt at sende reklamer, salgsfremmende materialer eller anden direkte markedsføring ud uden en forudgående tilladelse eller samtykke fra modtageren. Overtrædelse af denne regel kan medføre bøder og potentiel skade på virksomhedens omdømme. Det er derfor essentielt, at virksomheder altid sikrer sig, at de har de nødvendige tilladelser, inden de initierer markedsføringskampagner via e-mail, SMS eller andre medier.

Konklusion

Mens markedsundersøgelser og spørgeskemaer i sig selv ikke anses for at være spam, er der afgørende detaljer, som virksomhederne skal være opmærksomme på for at sikre, at de opererer inden for lovens rammer.

I Tickethero har vi lavet en funktion der gør, at du kan få tilmeldinger til dit eget nyhedsbrev direkte i billetkøbs-flowet. På den måde sikrer du at din virksomhed overholder Forbrugerombudsmandens guidelines mht. at give aktivt samtykke.

Og en sidste vigtig bemærkning: Husk at vi ikke er jurister, og vores rådgivning og tolkning af reglerne er udelukkende vejledende. For en konkret juridisk vurdering anbefales det at konsultere en advokat, jurist eller kontakte Forbrugerombudsmanden direkte.