Inspiration og gode tips til foredragsholdere

Tips og råd

Tickethero giver dig inspiration og gode tips til foredragsholdere
Jesper Holst Jesper Holst

Jesper Holst Partner

6 minutters læsetid

Skal du afholde et foredrag for første gang? Eller har du brug for hjælp og inspiration til at strømline alt omkring dit foredrag? Det hjælper vi dig alt sammen med her, hvor du finder inspiration til planlægning, markedsføring til billetsalg.

Skal du afholde et foredrag for første gang? Eller har du brug for hjælp og inspiration til at strømline alt omkring dit foredrag? Eller til hvordan du kan forbedre dig som foredragsholder?

Der er meget at tænke på og tage hånd om i forbindelse med planlægningen og afholdelsen af et foredrag. Det hjælper vi dig alt sammen med herunder, hvor du finder inspiration til alt lige fra planlægning og markedsføring til billetsalg med mere, som du kan benytte næste gang, du skal i gang med at afholde foredrag.

Inspiration og ideer til planlægning af dit foredrag

Når du som foredragsholder har planlagt, hvad du gerne vil sige til punkt og prikke og har styr på alt om indhold og udstyr til kommunikationen af det, er det tid til at kaste opmærksomheden på selve planlægningen af i hvilke rammer, det skal afholdes, hvordan du når ud til målgruppen og meget mere.

Lokaler og omgivelser

Lokalerne og omgivelserne for de foredrag, du gerne vil holde, er essentielle for stemningen. Ønsker du allerede inden foredragets start at sætte en særlig atmosfære, eller at indgyde til ro med det samme, er det vigtigt med de helt rette lokaler.

Samtidig er det også nødvendigt at tænke praktik ind i dine planer for foredragsstedet, så du og publikum har de optimale forhold for at få en god dag eller aften.

Det kan derfor være en fordel at gøre dig nogle tanker om følgende:

  • Hvordan skal lokalet se ud?
  • Hvor stort skal lokalet være?
  • Hvor mange deltagere skal der være plads til?
  • Hvor tæt på skal deltagerne sidde?
  • Hvordan er mulighederne for audiovisuelt udstyr?
  • Skal der være plads til aktiviteter?
  • Er der gode toiletfaciliteter?
  • Er det nemt at komme til at parkere for deltagerne?

Jo mere, du tænker dig selv og dine behov samt dine deltageres behov ind i valget af lokaler, jo bedre en oplevelse bliver det for dig som foredragsholder samt for deltagerne.

Økonomien spiller naturligvis også en rolle. For hvor dyrt må det være i forhold til, hvad du forventer at kunne tjene på billetsalg?

Datoer og tidspunkt

Tidspunktet på året, datoen og ikke mindst klokkeslættet på selve dagen for dine foredrag kan have en direkte indflydelse på, hvor stor interesse der er for dit foredrag og dig som foredragsholder. Ikke mindst kan typen af foredrag også have en påvirkning på, hvornår det er bedst for dig at afholde dit foredrag.

Er du en foredragsholder med et personligt emne på hjerte kan det bedste tidspunkt variere meget fra, hvornår det er bedst til sammenligning med foredrag, der er arbejdsrelaterede eller faglige.

Som foredragsholder kan det derfor være en fordel at sætte dig i målgruppens sted. Hvornår på dagen, ugen og måske også året, vil det passe bedst ind at planlægge og tilbyde dit foredrag?

Billetsystem til foredrag

Et godt og effektivt billetsystem til foredrag kan være nøglen til gode salgstal. Men det gør også den administrative del af afholdelsen af dine foredrag nemmere, da alt omkring betaling og administrationen af dette bliver lagt over på andre hænder.

Der er mange forskellige billetsystemer til foredrag at vælge mellem.

For at vælge det rette kan du gøre dig følgende overvejelser:

  • Er billetsystemet brugervenligt at benytte for brugerne?
  • Hvad koster det for foredragsholdere at benytte det?
  • Hvornår får du pengene udbetalt?
  • Hvad tilbyder billetsystemet dig af fordele udover administration af billetsalg?
  • Er det nemt at få support?

Et godt billetsystem til foredrag giver dig ro til at koncentrere dig om det, du er bedst til eller glæder dig til: at formidle dit budskab.

(Gratis) Markedsføring

Der er mange inspirerende foredragsholdere derude. Så hvorfor skal Hr. og Fru Jensen eller bestemte typer af virksomheder og institutioner booke netop dig og dit foredrag? Sæt dig i målgruppens sted og planlæg din markedsføring efter det.

For fanger du dem bedst på sociale medier? I en avisannonce? Eller på bannere på togstationer? Vær synlig der, hvor din målgruppe er og fang dem med en kommunikation, der taler direkte til dem.

Ønsker du, at markedsføringen helst skal være gratis eller i hvert fald så billig som muligt, kan du overveje:

  • Videoer og konkurrencer på sociale medier
  • Omtale i lokale aviser
  • Pressemeddelelser til relevante medier

Er du kreativ i din tilgang til markedsføring af dit foredrag, kan du for ganske få eller ingen penge nå langt ud til den rette målgruppe.

Vil du for fremtiden også gerne gøre det nemmere at tiltrække deltagere, kan e-mailmarkedsføring med nyhedsbreve være værd at overveje.

 

Udstråling og kommunikation på scenen

Når du har alt det praktiske omkring dit foredrag på plads, er det tid til at øve, så du kan komme ind under huden på den målgruppe, du gerne vil tale til. Kommunikationen og interaktionen med publikum er en vigtig detalje for at fastholde dem hele vejen og for at få dem til at anbefale dig som foredragsholder til andre.

Jo stærkere en taler du er, jo mere inspirerende kommer du til at fremstå.

Er du klar til at komme i gang som foredragsholder? Og mangler du et godt og trygt sted at komme i gang med billetsalget? Så er du velkommen til at kigge nærmere på vores billetsystem eller ringe os op i dag for at høre nærmere om dine muligheder og fordele som foredragsholder hos Tickethero.dk.

Vi tager godt hånd om dig.